Teriyakirisotto van parelcouscous

Teriyaki ‘risotto’ van parelcouscous, shiitake & zalm

Waar het idee van dit gerecht vandaag komt durf ik niet te zeggen. Wél dat ik het superlekker vond en daarom hoog tijd om het recept hier te plaatsen. Een heerlijke combinatie van smaken waarmee je ook lekker kunt variëren. Dit keer maakte ik het bijvoorbeeld met pompoen omdat ik daar nog een halve van had liggen, de vorige keer met knolselderij. Geef er dus lekker een eigen twist aan!

Specifieke tools
– Kookring (voor de opmaak)

Ingrediënten voor 2 personen
Voor de zalm
– 50ml sojasaus
– 1el bruine bastersuiker
– Mespunt knoflookpoeder
– Mespunt gemberpoeder
– 1el honing
– 1 ei
– Bloem
– 3el panko
– 2tl zwarte sesamzaadjes

Voor de ‘risotto’ van parelcouscous
– 0,5l kippenbouillon
– 25ml sojasaus
– 25gr bruine basterdsuiker
– 1tl sesamolie
– 1 sjalotje, gesnipperd
– 1 teentje knoflook, fijngesneden
– Halve rode peper (naar smaak), fijngesneden
– 100gr parelcouscous
– 1 kleine prei, fijngesneden en gewassen
– 100gr pompoen in fijne brunoise gesneden
– 20gr Parmezaanse kaas
– Half bakje koriander

Voor de shiitake
– 50gr shiitake

Voor de Griekse yoghurt
– 150ml Griekse yoghurt
– 1 limoen

Teriyakirisotto van parelcouscous

Bereiding
Zalm
– Meng de sojasaus met de suiker, honing, knoflookpoeder en gemberpoeder.
– Marineer hier de zalm minimaal een uur in.
– Verwarm de oven voor op 180°C.
– Meng de panko met de sesamzaadjes.
– Kluts het ei en zet drie bakjes naast elkaar met op volgorde bloem, ei en panko.
– Om de zalm aan 1 kant te paneren leg je de zalm achtereenvolgens op die ene kant in de bloem, dan het ei en dan de panko. Als je de korst wat te dun vindt kun je dit nog een keer herhalen.
– Gaar de zalm in zo’n 15 minuten in de oven.

‘Risotto’
– Meng de sojasaus, suiker en sesamolie door de kippenbouillon en verwarm deze.
– Fruit het sjalotje, de knoflook en eventueel rode peper.
– Voeg de parelcouscous toe en bak even mee.
– Schep daarna de bouillon erbij en herhaal dit steeds wanneer het vocht is opgenomen; dit duurt ongeveer 12 minuten op middelhoog vuur. Je wilt de structuur van de parelcouscous nog voelen, beetgaar dus.
– Voeg de prei en pompoen de laatste 5 minuten toe.
– Snijd de koriander grof.
– Haal de pan van het vuur en voeg de Parmezaanse kaas en de koriander toe; laat dan 2 minuten rusten met het deksel op de pan.

Shiitake
– Snijd de shiitake in dunne plakjes en bak deze zo’n 5 minuten in olijfolie. Niet te lang, dan worden ze taai.

Griekse yoghurt
– Meng de Griekse yoghurt met rasp van 1 limoen en een scheutje olijfolie.
– Doe dit over in een knijpflesje zodat je mooie dotjes kunt maken.

Opmaak
– Zet een kookring op het bord en schep hierin de parelcouscous; druk goed aan zodat de vorm blijft.
– Verdeel hierover de shiitake en leg hier de zalm op.
– Plaats enkele dotjes Griekse yoghurt speels op het bord en de zalm.

Eet smakelijk!